Netop dette er det specielle ved single malt whiskyer sammenlignet med de fleste øvrige spiritus-produkter: De fascinerer gradvis deres kundekreds i en grad, som man ellers kun oplever inden for vinverdenen. De opfordrer forbrugerne til at gå på opdagelse, prøve nye destillerier, prøver nye typer aftapninger, prøve maltmærket i kradse fad styrker eller i lagrede udgaver af forskellig alder. Til at spore duft- og smagsforskelle alt afhængigt af, om whiskyen har lagret på amerikanske bourbonfade eller fade fra Spaniens sherry-distrikt med strejf af gammel oloroso.
Noget lignende kan verdens stort sælgende spiritustyper som vodka, gin og tequila slet ikke matche. De er - sammen med de billigere blendede whiskyer - beregnet til det hurtige forbrug, til at slukke tørsten iblandet farverige drinks. Det er ikke spirituosa, forbrugerne diskuterer mellem hinanden.
Derimod giver maltwhiskys mange varianter, deres forskellighed og særpræg grobund for både refleksion og diskussion. Det har slået begrebet maltwhisky fast som et unikt og højst individuelt produkt. Og dermed sat yderligere skub i interessen.
Maltwhiskyer kernen i ny foreningskultur
Danmark er ikke uden grund kendt som landet, hvor der dannes en forening, så snart tre personer har samme interesse. Den kendsgerning har sammen med internettets opblomstring været stærkt medvirkende for det sidste tiårs danske single malt-mani.
Prøv at skrive "whisky" på Jubii's eller Yahoo's søgemaskiner. Det vælter frem med hundredevis af web-sider og tilhørende links om maltwhisky, whiskysmagninger, men ikke mindst om klubber og foreninger, der dyrker single malts med en altomfattende lidenskab: Dansk Maltwhisky Akademi, Fyens Whisky Selskab, whiskyklubben "Mens Vi Venter", Vendsyssel Malt Whisky Laug for nu blot at nævne et lille udpluk.
De rundsender medlemsbreve med whisky-nyt, arrangerer whisky-studieture til Skotland, de importerer egne udvalgte maltaftapninger. Ja, Dansk Maltwhisky Akademi tilbyder endda medlemmerne, at de kan tegne deres egen whisky-etiket! Og fra Skotland tilbydes interesserede at investere i hele - eller andele - af deres eget udvalgte fad. En slags "single malt primeur-version".
Maltwhiskyer blevet andet og mere end en drik. Det er blevet en hobby. Og whisky-producenterne må gnide deres hænder af frydefuld tilfredshed. For når et produkt opnår den status, ser kunderne mindre på prisen. Så afgøres købet i langt højere grad af interessen og det samler-instikt, der får en person til at stikke dybt i pungen.
Købedygtigheden fejler i hvert fald ikke noget. Danske forhandlere af single malts taler med forbløffelse om unge studerende, der uden at blinke køber maltwhiskyaftapninger til både et og to tusind kr. pr. flaske. Ofte unge, som deler interessen og derfor går sammen om
investeringen til en fælles smageaften. Hvor der - i modsætning til fredagens normale opvarmning før by tur - ikke bliver tyllet, men duftet, nippet og nydt under stor andægtighed.
Men også en interesse for en speciel spiritus, der favner bredt. I oktober 200 l blev der holdt whiskymesse i Kolding. Der var 200 smagsprøver og 1300 betalende gæster, der samtidig kunne opleve whiskyguruen Jim Murray. En måned efter gentog seancen sig i Rødovre.
De, der ikke nåede det, kan i stedet tage til Skotland. For her har destillerierne i efterhånden mange år erkendt, at deres produkt har et særligt tag i kunderne. Selve fremstillingen er blevet en turistmagnet i sig selv. Så ethvert destilleri med respekt for sig selv har et besøgscenter med rundvisning til spirende maltgulve, tørverygning, mæske- og gæringskar, pot-stills og lagerhaller. Naturligvis med afsluttende smagning og besøg i butikken, hvor gæsterne kan købe alle slags souvenirs med destilleriet navn på!
Single malt er ikke en døgnflue. Det er blevet til et stykke kultur. Glenfiddich var gennembruddet. Destilleriet åbnede sit besøgscenter i 1969. Siden har det tiltrukket mere 125.000 gæster - hvert år!