Logo

Pimm's

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Pimms 

En moderne flaske Pimm's No. 1 Cup


Pimm's er et engelsk mærke af gin-baseret frugtdrik, men kan også betragtes som en likør eller grundlaget for en drink eller punch. Den blev først produceret i 1823 af James Pimm og har været ejet af Diageo siden 1997. Dens mest populære produkt er Pimm's No. 1 Cup .


Pimms

Pimm's og limonade med myntekviste og frugt

 

Pimm's har en mørkebrun farve med en rødlig farvetone og en subtil smag af krydderier og citrusfrugter . Som en sommerdrink serveres den normalt som en Pimm's cocktail, en drink med "engelsk" (klar og kulsyreholdig) limonade , såvel som forskellige hakkede pynt, især æble , agurk , appelsin , citron , jordbær og mynte eller borage , selvom mynte er mere almindeligt. Ingefærøl bruges som en almindelig erstatning for limonade.

Pimm's kan også blandes med champagne (eller andre mousserende hvidvine), hvilket resulterer i en drink kendt som en "Pimm's Royal Cup". Pimm's Winter Cup blandes generelt med varm æblejuice. En "Pimmlet" er en Gimlet med Pimm's No.1 erstattet af gin. En Pimm's mojito erstatter citron- og limesodavand med blandede limefrugter og sodavand.

 

Historie

Pimm, en bondesøn fra Kent , blev ejer af en østersbar i City of London , nær Bank of England . Han tilbød tonicen (en gin-baseret drik indeholdende en hemmelig blanding af urter og likører) som en hjælp til fordøjelsen, og serverede den i en lille krukke kendt som en "No. 1 Cup", deraf dets efterfølgende navn.

I 1851 blev Pimm's No. 2 Cup og Pimm's No. 3 Cup introduceret. Pimm's begyndte storstilet produktion i 1851 for at holde trit med salget til andre barer. Destilleriet begyndte at sælge det kommercielt i 1859. I 1865 solgte Pimm virksomheden og retten til at bruge sit navn til Frederick Sawyer. I 1880 blev virksomheden opkøbt af Londons fremtidige overborgmester Horatio Davies , og en kæde af Pimm's Oyster Houses fik franchise i 1887.

I årenes løb udvidede Pimm's deres sortiment ved at bruge anden spiritus som base for nye "kopper". Efter Anden Verdenskrig blev Pimms nr. 4 Cup opfundet, efterfulgt af Pimms nr. 5 Cup og Pimms nr. 6 Cup i 1960'erne.


Mærket faldt på hårde tider i 1970'erne og 1980'erne. Oyster House-kæden blev solgt, og Pimm's Cup-produkter nr. 2 til 5 blev udfaset på grund af reduceret efterspørgsel i 1970, efter at nye ejere, The Distillers Company , [2] overtog kontrollen over mærket. I 1986 blev The Distillers Company købt af Guinness PLC, og Pimm's blev en del af Diageo, da Guinness og Grand Metropolitan fusionerede i 1997. I 2004 introducerede Pimm's Pimm's Winter Cup, som består af Pimm's nr. 3 Cup (den brandy -baserede variant) tilsat krydderier og appelsinskal.

Den udgåede nr. 6 Vodka Cup-variant blev genindført i 2015 efter en succesfuld kampagne ledet af en gruppe entusiastiske Vodka Cup Pimms drikkere. Men på trods af et løfte fra moderselskabet og Pimms ejer Diageo om at beholde nr. 6 i produktion, er det ikke længere muligt at købe Vodka Cup Pimm's.

 

Popularitet og udbredelse i de senere år

En Pimm's stand opstillet på en musikfestival med en ombygget bus som bar

Pimm's er mest populær i England, især det sydlige England . Det er en af de to hoveddrinks ved Wimbledon-tennisturneringen , Chelsea Flower Show , Henley Royal Regattaen og Glyndebourne Festival Opera  - den anden er champagne. Den første Pimm's Bar åbnede ved Wimbledon-turneringen i 1971; hvert år sælges over 80.000 pints af Pimms cocktail til tilskuere. Sammen med champagne er den blevet erklæret en af to officielle drinks fra Wimbledon, og den har også vundet popularitet blandt britiske universiteter. En Pimm's er også en standardcocktail ved britiske og amerikanske polokampe .

 

Mærket oplevede en genoplivning i de tidlige 2000'ere efter en reklamekampagne fra 2003, som indeholdt en humoristisk klassisk overklasse " Hurra Henry " karakter kaldet Harry Fitzgibbon-Sims (portrætteret af Alexander Armstrong ) med slagordet "It's Pimm's o"ur!", lidt hånende over deres egen traditionelle reklame og appel. Diageos kampagne fra 2010  indeholdt en mere mangfoldig række karakterer, der repræsenterede forskellige elementer i Pimm's cocktail (Pimms nr. 1 er en englænder i rød og hvid blazer, lemonade er tre unge kvinder i gult, is repræsenteret af en moden mand),

 


 

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Drinksbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (6 stemmer)
Siden er blevet set 776 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Danmarks søer og åer er forurenede, gør Magnus Heunicke nok?
Foreslå nyt svar
Effektiv reklame - klik her