Det vælter frem på markedet med nye vodka-mærker tilsat allehånde smagsnuancer af frugt, bær og krydderier. og endnu synes forbrugernes lyst til nye varianter ikke mættet. Mandarin, peber, kokos, urter. Nævn noget - og det er formentligt sat på vodka.
Det voksende marked for vodka med en eller anden tilsætning er på sin vis en ny mode fra slutningen af 1900tallet. og markedssuccessen har naturligvis snæver forbindelse med både ændrede drikkevaner blandt de yngre generationer, smagsvaner påvirket af opvæksten blandt moderne læskedrikke (læs: Coca-Cola, Sprite, Fanta) og ønsket om lav-alkoholdrikke i blandede drinks.
Interessant nok er den ny trend med vodka med tilsætning en renæssance for spiritussen. For sådan blev den født. Som basis for flydende medicin tilsat urter og krydderier med lægende egenskaber. Ganske lig den nordiske tradition for kryddersnapse og bitre. Vodka med citron og bær (ribs, solbær og brombær) er de mest udbredte. De blander glimrende i drinks og bær-vodka er en klassiker fra ældre tid. Ikke mindst i Finland og de baltiske lande. Her lavede man koncentreret bærsaft på sensommeren og blandede så til høstfester saften med stærk vodka, ofte 60%, f. eks. den finske Koskenkorva, som kan fås i lufthavnenes tax-free butikker flere steder i Norden. Den store Finlandia vodka har en flot rød og velsmagende variant på det egnstypiske tranebær - Cranberry.
Danzka fra Spritfabrikkerne introducerede for nylig som de første en grapefruit-vodka. Den kan bl.a. sagtens erstatte gin i en tonic og bliver til en rigtig frisk drink, kaldet "Zipper".
Men østpå i Polen og Ukraine har firmaerne fastholdt deres gamle mærker med tilsat smag. De polske er geniale, Jarzebiak på rønnebær laves sjældent bedre af danske brændevinsamatører og Wiesniowka på vildkirsebær er for slikmunde, ofte som tradition serveret til dessertkage i Polen.
Vodka med urter
Desuden er polakkerne gode til fine urte-vodka. Sobieski de Herbe er en variant, Zubrowka en anden og nok mere kendt. Det er den med strået af Bison-græs fra det østlige Polen. Begge har de en flot gylden-grøn kulør og fin duft af smag. I Ukraine har man i mangel på god brandy i store mængder - den kaukasiske fra Georgien, Armenien og Aserbajdsjan har aldrig dækket hele efterspørgslen - fremstillet sødlige urte-vodkaer tilsat både portvin og brandy. To fremragende er Starka, der udover smag af hedvin og brandy har let frugtkarakter, samt Okhotnichya, der både dufter og smager som en god dansk hjemmegjort bjesk fra Vendsyssel eller Fanø.
Den har da også trukket på både ingefær, blodrod, peber, enebær, kaffe, kryddernellike, anisfrø, orange- og citronskal.
Endelig har den italienske producent Illva Saronno tilbudt sig kompromisløst til de unge på diskoteksmarkedet. Nævn en frugt, og du kan få den på vodka - i lav styrke (25%). Blandet op med sodavand bliver de unge ikke hurtigt berusede. Smagen - det er en smagssag og et spørgsmål om alder. At det unge publikum er drivkraften i vodkas succes på verdensplan kan ses af Smirnoffs seneste variant: "Creamed Smirnoff". Den er tilsat vanilla-aroma og brændte krydderier. og som bagsideetiketten tydeligt signalerer: "..kan nydes som en forfriskende long drink f.eks. mixet med cola". Målgruppen er til at se for sig.