Logo

Brouwerij Palm - Bryggeri

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Brouwerij Palm - Bryggeri

Steenhuffeldorp 3
1840 Steenhuffel
Belgien
Tel +32 5231 7411
Web

Historie om Brouwerij Palm
1597 – En salgsskøde fra de kommunale arkvier I Steenhuffel omtaler ‘et gods, beliggende overfor kirken, kaldet Den Hoorn, på vejen fra Aalst til Mechelen’.
1747 – Det første ‘officielle’ tegn på bryggeriaktiviteter I Steenhuffel. En folketællingsliste under ’the Ancient Regime’ bidrager med en liste over handlere og butiksejere inklusiv værtshusene ’De Oude Croon’, ’Het Heofiizer’ og ’De Drij Coninghen’. Det omtaler også 2 bryggerier: ’De Hoorn’ og ’De Valck’. De Hoorn, ejet af Jean-Baptiste de Mesmaecker, bliver senere til det største familieejede specialølsbryggeri i Belgien og Holland: PALM.
1908 – Henriette De Mesmaecker, oldedatter af Jean-Baptiste De Mesmaecker, gifter sig med Arthur Van Roy, som er direkte efterkommer efter Van Rhode (Van Roije-Van Roy), møller på Diepenstevn slottet omkring 1625, som blev bryggere I Wieze I de efterfølgende generationer. Arthur Van Roy begrænser aktiviteterne som værtshusejer og som landmand, og påbegyndte opførelsen af bryggeriet, baseret på den traditionel overgæringsbrygproces i Brabant.
1914 – Ødelæggelserne under 1. Verdenskrig sparer I De Hoorn: bryggeriet er totalt ødelagt. Arthur Van Roy genopbygger det; men større denne gang. Han tro på hans overgærede øl, var større end fristelsen til at skifte til den nye teknologi og brygge pilsnerøl. Han tror på at denne overgærede øl kan få succes selv udenfor bygrænsen. Overgærede øl er mere kraftigere ig smagen og duften end pilsnere.
1929 – Arthur van Roy navngiver ‘øllen fra Steenhuffel’ navnet: ‘Speciale Palm’, hvori ‘Speciale’ henviser til øltypen ‘Special Belge’ og Palm som et tegn på sejr til den overgærede øl fremfor den mere populære pilsner.
1930 – Alfred van Roy lærer af hans fader hvordan man brygger øl: genereøs og nænsom, ikke for tung, men fuld af smag og duft. Han lærte yderligere omkring brygteknikker på Bruxelles brygmesterskole.
1935 – Det første kobberbryg rum med egen mølle bliver opført (det nuværende brygrum nr. 1)
1943 – Alfred van Roy gifter sig med Marguerite d’Hollander, datter af en bryggerfamilie fra Moerzeke.
1947 – I anledning af 200 års jubilæum, taker Arthur og Alfred van Roy deres trofaste kunder med en original julegave: ‘Dobbel Palm’. En dejlig og oprigtig jubilæumsøl, som bliver en tradition fra begyndelsen. Ved at tilføje ekstra gylden malt, opnår Dobbel Palm er kraftigere smag og duft, og en lille smule mere alkohol.
1952 – Arthur van Roy dør, og sønnen Alfred overtager bryggeriet.
1958 – Ved lodtrækning bliver Alfred van Roy tildelt den bedste plads ved ‘Ancienne Belgie’ messen ved Expo 58 i Bruxelles. Han opfører en imponerende ’Palm Garden’. Dette bringer Palm national berømmelse.
1967 – De Hoorn bryggeriet tapper den importerede øl ‘Carlsberg’ I Beneluxlandene.
1968 – Efter hans første kones død I 1966, gifter Alfred van Roy sig med Aline Verleven. Som datter af Maria Roman fra bryggerifamilien Roman i Mater – Oudenaarde, promoverer hun lidenskabeligt bryggeriets vækst sammen med sin mand Alfred.
1972 – Bryggeriet installerer sit andet brygrum med en kapacitet på 5 bryg af 200 hektoliter pr. dag.
1974 – For at sikre familiejerskabet, bliver Jan Toye, nevø af Aline Verleyen og barnebarn af Maria Roman, bedt om at deltage i den daglige ledelse. Med udgangspunkt i en uddannelse som bygnignsingeniør, tilføjer han bryggeristudier til sit eksamensbevis.
1975 – Bryggerinavnet ’De Hoorn’, som er blevet mere og mere kendt som ’Palm Brewer’ skifter navn til ’Brouwerij Palm’, for at identificere sig med sin egen øl. For at forstærke det faktum at Palm er en traditionel Special fra Brabant, bliver Brabant hesten tilføjet logoet.
1980 – Jan Toye gifter sig med Carine van Goethem, bryggerdatter fra Steendorp Temse og barnebarn af brygger Van Steenberge fra Ertvelde.
1989 – Palm kryder grænsen og erobrer det sydlige Holland. Datterselskabet Brouwerij Palm B.V. bliver grundlagt. Holland bliver det vigtigste eksportmarked for Palm, med en mængde der svarer til en tredjedel af produktionen! Palm køber Diepenstevn slottet nær bryggeriet.
1990 – Store vækstorienterede investeringer igangsættes: brygrum nr. 3, cylindriske gæring- og opbevaringstanke, anden tappelinie med en kapacitet på 60.000 flasker pr. time, nye hal til varemodtagelse- og forsendelse, ny tilkørselsvej til logistikafdelingen samt et vandbehandlingsanlæg.
1993 – Boon Lambic: et kulturprojekt for Brouwerij Palm. For at sikre eksistensen af ægte, traditionel Geuze øl, indgår Palm et join venture med Frank Boon i Lembeek nær Halle, brygger af spontangærede øl. Frank Boon Geuze og andre øl fra sortimentet består af 100% gammel lambic, som er spontangæret ved brug af den omgivende luft fra Zenne dalen og modnes herefter i egetønder.
1993 - Boon Lambic Brewery: a cultural project of Brouwerij Palm. To safeguard the existence of authentic, traditional Geuze beer, Palm enters into a joint venture with Frank Boon from Lembeek near Halle, brewer of spontaneous fermentation beers. The Frank Boon Geuze and other beers from the range consist for 100 % of old lambic (*) which spontaneously ferments by exposure to the surrounding air of the Zenne valley and then ripens in oak barrels.
1993 – 1995 – Rekonstruktion af Diepenstevn Domain. Som et bidrag til videreførelsen af vore kulturelle arv, er gruppen af bygning, slotsbygningen og søerne rekonstrueret. Det omfatter også en udvidelse af stutteriet for at avle Belgiske bryggerheste. Besøgende på bryggeriet kan få et gastronomisk måltid på det renoverede slot, som faktisk kan anvendes til forskellige formål for både privatpersoner og virksomheder. Alt dette i kombination med en ridetur gennem naturen på bryggerheste eller køretur på en svær frekommelig vej.
1994 – Palm når en milepæl på 15 mio. kg. Råvarer: nok til 300 mio. Palm øl. En unik præstation for det største familieejde uafhængige bryggeri i Belgien og Holland.
1995 – Palm’s vækststrategi, med det formal at åbne nye markeder, får bryggeriet til at kigge mod Polen. Det moderne bryggeri ’Browar Belgiea’ i Kielce åbner officielt i September 1999.
1996 – Palm arrangerer ‘Brussels-Amterdam draught parade’. Med omkring hundrede bryggerheste og vogne var turen fra Bruxelles til Amsterdam et rigtigt mediestunt. Det var den første drivkraft til at få offentligheden til at åbne øjnene for de Belgiske bryggerheste. Fire år i træk arrangerede bryggeriet Palm Challenge Cup, en international begivenhed for bryggerhesteryttere. Finalen i September 2000 tiltrak 16.000 besøgende. Viste du at Belgiske bryggerheste officielt er at betragte som en levende kulturel arv.
1997 – Takket være alle Palm elskere har bryggeriet eksisteret I mere end 250 år. Det er et jubilæumsår med meget festivitas og arrangementer. Alfred van Roy har været aktiv i brygeriet i mere en 70 år nu!
1998 – Palm køber Rodenbach, brygget som kan fremvise den mest unikke øltype I verden: ‘blandet gæring’. Moderne reklamekampagner bragt et nyt krydderi til Rodenbach. Bygningskomplekset som indeholder en imponerede tre hundred år gammel egetræsfad er blevet renoveret. Besøgscentret som fungerer som et museum omkring den enestående Rodenbach familie og den unikke Rodenbach øl blev officielt inviet den 23nde Juni 2000. I Januar 2002 blev et ultramoderne brygrum taget i brug. I september 1998 påbegyndtes et ’state-of-the-art greenfield’ bryggeri på 1,2 millioner hektoliter i Kielce, Polen, det hurtigstvoksende ølmarked i Europa.
1999 – ‘De Gouden Klomp’, eksportprisen fra det belgisk/luxembourgske handelskammer for det mest foretagsomme belgiske i Holland, tildeles Palm Nederland af Premierminister Jean-Luc Dehaene. I juli 1999 blev det første bryg fra det splinternye Browar Belgia i Poland lanceret.
2000 – I september, I anledning af Palm familiedagene, bliver den nye besøgsrute præsenteret og besøgscentret ‘De Oude Bottelarij’ bliver åbnet. 16.000 Palm fans finder anledning til at finde ud af hvordan deres favoritøl og favoritdyr bedre. Hver eneste dag er vore professionelle guide klar til at modtage de mange interesserede gæster der kommer for at opleve Palm ved brug af alle deres sanser.
2001 – I oktober, får det berømte Palm glas en ‘højere’ bror: Palm ’bar glasset’. En kampagne der sigter mod varmærket, forynger og moderniserer Palm varemærket. Den 16nde november køber Palm hovedparten af bryggeriet ’De Gouden Boom’ i Brügge. Det er på den måde at sortimentet bliver udvidet med en lokal af national og international format, ’Brugge Tripel’, en øl med en alkoholstyrke på 9% som eftergærer på flasken.
2003 – De forskellige bryggerier samles i en virksomhed som bliver kaldt Palm Breweries. Browar Belgia har nået en milepæl på 1 million hektoliter i november 2003. Kronprins Filip hædrer os med et besøg. Den total produktionsvolume i gruppen er nu på 1.700.000 hektoliter.
Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Drinksbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (5 stemmer)
Siden er blevet set 1.655 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Grundlov og dk-flag
Hvad er de vigtigste opgaver for Danmarks politikere?
Effektiv reklame - klik her