Faxe Alle 1
4640 Faxe
Danmark
Tlf. +45 5677 1500
Fax +45 5671 3152
WebHistorie om Royal Unibrew
Fra at være en dansk bryggerivirksomhed med regionale styrker er Royal Unibrew i dag en international virksomhed med betydelige kompetencer i tre verdensdele.
Mens de fleste af Royal Unibrews bryggerier har rødder tilbage i 1800-tallet, er det fælles ejerskab, som bærer navnet Royal Unibrew, af ny dato.
Fusionen
Ud fra et ønske om at stå stærkere i den skarpe konkurrence i ind- og udland fusionerede Faxe Bryggeri A/S og Jyske Bryggerier A/S (Ceres Bryggerierne og Thor Bryggerierne) i 1989 i selskabet Bryggerierne Faxe Jyske A/S. I 1992 blev navnet ændret til Bryggerigruppen A/S.
De tre bryggerier supplerede hinanden godt:
Faxe havde sin styrke i detailhandlen og på læskedrikke og pilsnerøl med landsdækkende status. På eksportsiden stod Faxe traditionelt stærkt på de tyske, engelske og svenske markeder.
Ceres og Thor gjorde sig gældende med stærkøls- og specialprodukter, i Jylland og på restaurationer og værtshuse. Ceres stærkeste eksportbastioner var Italien og Caribien.
Gruppens samlede finansielle styrke og produktionsmæssige kapacitet satte bryggerierne i stand til at gøre en stærkere indsats på alle disse markeder - og flere til.
Børsnotering
Bryggerigruppen A/S blev i 1998 noteret på Københavns Fondsbørs. Adgangen til det åbne kapitalmarked blev effektueret, så selskabet fik mulighed for at foretage investeringer på en langt mere målrettet måde.
I dag har Royal Unibrew cirka 13.000 navnenoterede aktionærer, heraf en fjerdedel udenlandske.
Fodfæste i Baltikum
En stærkt øget eksport i Baltikum blev i 1999 fulgt op af overtagelsen af AB Vilnius Tauras - det eneste bryggeri i Litauens hovedstad Vilnius. Bryggeriet, der har cirka 200 medarbejdere, er et af landets førende.
Det baltiske fodfæste blev to år senere udbygget med købet af Litauens tredjestørste bryggeri, Kalnapilis AB. Kalnapilis havde og har et moderne produktionsapparat og et landsdækkende distributionsnet.
Tilsammen havde Gruppens to nye bryggerier en produktionskapacitet på næsten 1,2 mio. hektoliter, svarede til halvdelen af Litauens daværende årlige ølforbrug.
Yderligere styrke i Danmark
I efteråret 2000 skete der en yderligere styrkelse af Gruppens position som Danmarks næststørste udbyder af øl og vand: Albani Bryggerierne A/S blev en del af Gruppen. Den store fynske virksomhed fra 1859 besidder en imponerende regional styrke tillige med en landsdækkende distribution i primært HoReCa-segmentet.
Sammen med Albani fik Gruppen endnu et familiemedlem, Maribo Bryghus A/S, som Albani havde overtaget i 1997. Den lollandske virksomhed fremstiller øl og læskedrikke, som først og fremmest afsættes til dagligvarekæder. Det 106 år gamle bryggeri har 60-65 medarbejdere. Det største mærke er Maribo Pilsner, som med en markedsandel på 50% i detailhandelen på Lolland-Falster er landsdelens mest solgte øl.
Succesrig eksport
I slutningen af 1990erne havde Gruppens eksport et omfang, som var tre gange så stort som blot 10 år tidligere. I adskillige lande var etableret egne salgsselskaber. De primære eksportmarkeder var Italien, Tyskland og Caribien. I Italien var Ceres med sine stærkølsmærker blevet landets største importmærke. Der grosse Däne fra Faxe var blevet tyskerne foretrukne udenlandske øl. Og caribernes sunde tørst bidrog stærkt til Vitamalts position som verdens tredjestørte maltdrikmærke.
Eksportmæssig fokus blev nu desuden sat på Baltikum, Afrika (med Vitamalt fra Ceres og Supermalt fra Albani) og Polen.
I dag er vores vigtigste eksportmarkeder (superligaen):
Norden
Baltikum
Tyskland
Italien
Canada
Caribien
Afrika
England
- og i næste række kommer Polen, USA og Ukraine.
Egen produktion i Letland
I 2004 blev Gruppen udvidet med to baltiske virksomheder. Først erhvervedes den største udbyder af læskedrikke i Letland: Cido Partikas Grupa. Virksomheden har også væsentlige markedsandele i Litauen og Estland.
Få måneder senere overtog Gruppen en ledende udbyder af øl i Letland, Lacplesa Alus A/S Selskabets hovedmærke er placeret i premiumsegmenet med særlig styrke i HoReCa-området. Ud over egne mærker sælger og distribuerer Lacplesa Alus flere internationale ølmærker i Letland.
Med tre bryggerier, en læskedrikvirksomhed og en stor eksport fra Danmark var Gruppen nu en stærk nr. 2 på det baltiske øl- og læskedrikmarked.
Køb af polske bryggerier
I overensstemmelse med den overordnede strategi indgik Bryggerigruppen i foråret 2005 aftale med en polsk bryggerivirksomhed, Brok-Strzelec S.A., om køb af de væsentligste bryggerirelaterede aktiver og aktiviteter fra det børsnoterede selskab.
Brok-Strzelec driver to bryggerier. Bryggeriet Strzelec i Krakow-området producerer primært to regionale mærker, mens bryggeriet Brok, der ligger i Koszalin i den nordlige del af Polen, både har regionalt og nationalt salg af øl og læskedrikke. Produktionskapaciteten på de to bryggerier er cirka 1 mio. hektoliter pr. år.
Ledelsen af Royal Unibrew´s aktiviteter i Polen ventes i løbet af 2005 at blive samlet i et nyt selskab, Royal Unibrew Polska Z.o.o., der får domicil i Krakow.
Navneskift til Royal Unibrew
På en ekstraordnær generalforsamling 11. maj 2005 blev det vedtaget at ændre navn fra Bryggerigruppen A/S til Royal Unibrew A/S. Vores nye navn signalerer i højere grad virksomhedens kernekompetencer. Og det kan afkodes overalt, uanset sprog og kulturer.
Ambitiøse vækstmål
Siden grunden til Royal Unibrew blev lagt i 1989, har vi år efter år været i stand til at præsentere en positiv resultatudvikling med 2-cifrede vækstrater. Primært i form af organisk vækst har virksomhedens omsætning også været støt stigende siden grundlæggelsen.
Vores nye strategiplan, MACH II, tager udgangspunkt i hovedoverskriften Værdiskabelse gennem lønsom international vækst. Planen har som mål en vækst i omsætningen fra knap 2,9 mia. kr. i 2004 til mindst 4,5 mia. kr. i 2007.
International og regional
Vi har en filosofi om at bevare den populære lokale øl i Danmark, samtidig med at være landsdækkende og i fællesskab være en moderne international virksomhed.
Vores regionale bryggerier i Danmark, Baltikum og Polen markedsfører selvstændige mærker og agerer selvstændigt på en række områder, bestemt af de individuelle markedsforhold. Men de er ledelsesmæssigt tæt forbundne. Det betyder, at Royal Unibrew kan kombinere styrken ved at være lokal og tæt på markedet med stordriftsfordele. Det er en unik kompetence, og den er afgørende for de internationale vækstplaner.