20-1,Ebisu 4-chome, Shibuya-ku
Tokyo 150-8522, ZIP:150-8522
Japan
Tlf. +81 3 5423 7224
Fax +81-3-5423-2079
WebHistorie om Sapporo Breweries - Grundlæggelsen af Sapporo Beer
I 1869, besluttede den locale regering at udvikle Hokkaido, og grundlagde en Kaitakushi (den nationale Hokkaido Udviklingskommission). I den efterfølgende periode strækkende sig over mere end et århundrede, blev der fostret mange nye virksomheder på øen i det Nordlige Japan. En af dem bryggede øl. I juni 1876, blev Seibei Nakagawa, som netop var hjemvendt fra Tyskland, hvor han havde studeret ølbrygning, udvalgt til brygmesteren med ansvar for opførelsen af fabrikken. September samme år, blev Kaitakushi Bryggeriet færdigopført. Det efterfølgende år, blev Sapporo Lager lanceret, hvor etiketten viste symbolet for Pioneers, Nordstjernen.
Grundlæggelsen af Sapporo Beer Company og lanceringen af Yebisu Beer
I 1886, fik Sapporo bryggeriet, I forbindelse med indsættelsen af lokal ledelse I Hakkaido, nyt navn, og virksomheden blev solgt til et privat firma, Kihachio Okura. I december det efterfølgende år, købte en gruppe iværksættere med Eiichi Shibusawa og Soichiro Asani i spidsen, fabrikken fra Kichahio Okura, og grundlagde Sapporo Beer Company, og lagde dermed grundstenen til en stor vækst indenfor ølbrygningen i Japan. I september 1887, blev Japan Beer Brewery Co. Grundlagt i Tokyo, af gruppe lokale iværksættere. Efter at have inviteret en brygmesteren fra Tyskland, begyndte virksomheden at sælge Yehisu Beer i februar 1890, og satte endnu en milepæl i vor historie. Yebisu Beer har siden opnået stor respekt som en øl der var født og opvokset i Tokyo.
Grundlæggelsen af DaiNippon Beer Company Ltd.
På et tidspunkt, var dere flere dusin bryggerier spredt udover hele Japan. I den sidste halvdel af 1897, udspandt der sig en stor kamp mellem, Sapporo, Japan, Osaka (Asahi) og Kirin om markedsandele. I 1906, fusionerede Kyohei Magoshi, leder af Japan Beer Brewery Company, de 3 bryggerier Sapporo, Japan og Osaka Breweries og grundlagde DaiNippon Beer Company, med en markedsandel på det japanske på 70%. I løbet af Taisho perioden og ind i Showa perioden, voksede ølefterspørgslen. Under tiden med en stærk økonomisk vækst i Japan, spillede DaiNippon Beer Company Ltd. en vigtig rolle indenfor industrien, og forbedrede brygteknikkerne og de naturlige råvarer der blev anvendt.
Opsplitning af DaiNippon Beer Company ltd. og Sapporo Beers genopstandelse
I September 1949, blev DaiNippon Beer Company ltd. opdelt i 2 virksomheder, Nippon Breweries Ltd. og Asahi Breweries Ltd. på baggrund af Lov til eliminering af voksende koncentration af økonomisk styrke. Selvom Nippon Breweries Ltd. var den rette efterfølger til Sapporo Beer og Yebisu Beer, begyndte virksomheden sin forretning med at lancere et nyt varemærke, Nippon Beer. Til trods for, at der var ramaskrig blandt ølelskere efter Sapporo Beer. I 1956, som var på kravene, blev Sapporo Beer genoplivet på sit fødested, Hokkaido. I de efterfølgende år, blev øllen distribueret til hele Japan endnu engang. I januar 1964, ændrede Nippon Breweries Ltd. navn til Sapporo Breweries Ltd.
Genoplivningen af Yebisu Beer
I December 1971, blev Yebisu Beer, det væsentligste varemærke for DaiNippon Beer Compnay, relanceret efter 28 års fravær. Vor stab af ølteknikere arbejdede på at brygge en flyvefærdig 100% bygøl, fri for andre ingredienser. Dette var den første 100% byg øl efter tysk forbillede, som blev solgt i efterkrigstidens Japan. Yebisu Beer, solgt som en almindelig øl og under stor marketingbevågenhed, viste sig meget populær takket være sine gode kvalitet.
Fødslen af den storsælgende Black Label
Som respons på krav fra ølelskere om en fadøl som de kunne nydes derhjemme har vore teknikere lagt mange timer i udviklingen af en ny teknologi som tillod at tappe fadøl på flaske og stadig beholde friskheden. I 1977, kulminerede dette arbejde med lanceringen af Sapporo (Flasketappet fadøl). Accepten af dette nye bryg er understreget af der blev skabt et nyt ord, som var inspirere af Sapporo. (Flasketappet Fadøl). Herudover, var den elskede etiket som prægede flasken, adopteret som navn for et nyt produkt, Black Label. I dag, nyder Black Label den samme popularitet som da den kom på markedet første gang.
Sapporo reklame og pr
I 1949, ledsaget af ophævelsen af forbuddet mod varemærker, som var indført I krigstiden, så reklamekampagnerne indenfor ølindustrien nyt lys. For efterkrigstidsmarkedsføring startede i 1950 med reklame for Nippon Beer. 1954 blev Kongen af øllet skabt. Denne reklameserie, som indeholdt karakterer der var illustreret af den nye tegneserietegner Takashi Yanase, løb sideløbende med andre relaterede begivenheder. Disse koordinere reklame fik en overvælmende reaktion og omtale, og ændrede måde at reklamere på i Japan. I 1957, blev der samtidig med genoplivningen af Sapporo, lagt vægt på den sande fadølssmag i denne øl. I 1958, var blev dette koncept synliggjort i reklame under mottoet München, Sapporo, Milwaukee. På en tid hvor japanerne ikke havde lov til at rejse oversøisk uden tilladelse, var denne reklame, med dets brug af et ølverdenskort og tre-bys slagordet meget innovativ og overtalende, og fik en stor respons fra forbrugerne. I 1970 blev en ny kampagne lanceret. De meget simple plakater og andre designs, sammen med TV reklamerne der kun indeholdt musik efterlod en uudsletteligt indtryk. I januar 2000, startede vi vore innovative reklamer for Black Label som var designet til at symbolisere hvad bryggeriet står i det nye århundrede. Serien af reklamer, blev et stort diskussionsemne, og drev os frem til at være nr. 1 indenfor reklamer for øl.
En lang tradition for at skabe værdi
Som en fortsættelse af pioneerånden der medførte grundlæggelsen af Kaitakushi Brewry for 126 år siden, er vor fokus I dag stadig rettet med udvikling af nye produkter. Hokkaido Namashibori, som var lanceret på det hurtigtvoksende marked for Happo-Shu i 2001, har fået mange fans for sin usammenlignelige og forfriskende smag. I 2002, lancerede vi Sapporo Super Clear, en læskedrik med ølsmag men kun med en alkoholprocent på 0,5. Og for at skabe endnu mere værdi for vore kunder, lanceredes i 2003 Hokkaido Namashibori Half & Herb, en Happo-shu med 50% færre kalorier end andre Happo-Shu.