The Ram Brewery
Wandsworth
London SW18 4JD
England
Tlf. +44 2088 757000
Fax +44 2088 757100
WebHistorie om Young & Co´s Brewery
The Ram Brewery" i Wandsworth, beliggende sydvest for London, huser Young´s berømte øl. Bryggeriet er det ældste sted i Storbritannien der har huset uafbrudt ølbrygning. Bryggeriet har en rig og fascinerende historie der varer fra Elisabeth i regeringsperioden og op til i dag.
Grundlæggelsen af the Ram (1533 - 1581)
Der har været brygget på kommcerciel basis på bryggeriet Ram, beliggende i hjertet af Wandsworth siden Dronning Elizabeth I regeringsperiode.
I 1581 Humphrey Langridge brygget på the Ram, en prominent kro i Wandsworth siden 1533. Her er i dag bryggeriets tappehane samt gæringstanke. Humphrey Langridge leverede ikke kun øl til kroens egne kunder, men også tønder af øl til andre lokale pubber og private hjem. Det moderne bryggeri fik sit navn og varemærke fra skiltet på denne gamle kro - en vædder som symboliserer provokation og mod.
Vandet til brygningen kom oprindeligt fra en brønd i bryggeriet have. Brønden eksisterer under gulvet på det moderne bryggeri.
Man har fastholdt de oprindelige brygmetoder for at kunne producere prisbelønnet øl, efter metoder som har været brugt i mange år. Brygudstyret er en usædvanlig kombination af gammelt og nyt - med Victorianske tanke stående side om side med den sidste nye brygteknologi.
De første år (1581 - 1831)
Humphrey Langridge og hans efterkommere drev bryggeriet i mere end 90 år, indtil bryggeriet i 1670, via giftemål, kom i hænderne på Somerset Draper og hand broder Humphrey. Det var allerede en stor virksomhed med bankvirksomhed, bogholderi, heste og hestevogne til brug for lokal distribution. Draper familien var rige og betydningsfuld og arven fra dem, er bryghuset fra begyndelsen af 1800 tallet. Bryghuset er den ældste bygning i Wandsworth High Street, næstefter pariserkirken.
I 1763, solgte Draper familien bryggeriet til Thomas Tritton. Tritton drev på dette tidspunkt allerede et andet bryggeri i Kent, og med forbindelser til bankverdenen, kunne han udvide Ram Brewery, ved at ændre produktionen til porter - en nyskabelse indenfor bryggeriet i 1800 tallet - så vel som og købe og leje pubber i Wandsworth, Putney, Clapham, i det centrale London, og endda så langt væk som Sheernes. Ved hans død i 1786 overtag hans søn George virksomheden.
Ram Brewery blev distribueret med heste og hestevogne på vejene og ved hjælp af pramme på Thames, men i 1803 åbnede Surrey Jernbanen. Dette var verdens første privatejede jernbane, med hestetrukne vogne. Jernbane gik fra et sted tæt ved bryggeriet til Croydon. Aktionærer var George Tritton og Southwark fabrikanten Florance Young. For første kunne øl fra Wandsworth blive distribueret via jernbane.
Young´s kom til Wandsworth (1831 - 1890)
I 1831 købte Charles Allen Young (søn af Florance Young) og hans partner Anothy Forthergill Bainbrindge the Ram Brewery af Trittons familien. Købet omfattede omfatter 80 pubber, hvoraf mange stadig i dag er ejet af Youngs. Herefter startede en æra for Youngs´ familien, hvilket har varet længere end nogen af de øvrige ejere.
Dette nye partnerskab led et voldsomt knæk i 1832 da en omfattende brand ødelagde det meste af bryghuset, men var hurtigt bygget op igen og i 1835 blev der installeret en ny dampmaskine i bryggeriet. Det er så vidt det vides den ældste virkende dampmaskine, der stadig virker og er placeret hvor det oprindeligt blev installeret. Maskinen og dets søster maskine som blev bygget i 1967, har givet energi til bryggeriet helt op til 1976.
Young & Bainbridge købte et porter bryggeri, men siden 1864 ændrede produktionen sig mod lysere og mere boblende øl, og den første pint af hvad der skulle blive Young´s Bitter blev brygget.
Chales Allen Young døde i 1855, og hans søn Charles Florance Young overtag faderens partnerskab. Anthony Forthergill Baindridge blev efterfulgt at hans nevø, Herberg i 1873. I 1882 ødelagde en anden brand, der startede på kontorerne, store dele af bryggeriet og kroen. Begge blev genopført året efter. Dette blev kort efter i 1883 efterfulgt af en pludselig opløsning af samarbejde mellem Young og Bainbridge. Herbert Bainbridge var stukket af med Charles Youngs´ hustru.
Fra kromærke til varemærke (1890-1981)
Ved overgangen til en mere moderne tid, øgedes konkurrencen mellem bryggerierne og i 1893 blev "the Ram" varemærket reigstreret. A vædder fra Dorset blev valgt som bryggeriets logo, og i 1905 begyndte de første øl, at forlade bryggeriets nye tappehal, med påført det nye logo. Første verdenskrig havde påvirkede virksomheden minimalt, men under anden verdenskrig blev den første kvinde ansat. I 1940, ramte en bombe en nærliggende Youngs´ pub - "the Bull", som blev totalt ødelagt inklusive loftet der blev brugt til opbevaring af tønder. Kroen blev også ødelagt under luftbombardementerne, ligesom det skete for andre af Youngs´ pubber - enkelte som skulle genopføres.
Efter krigen var det nødvendigt at modernisere og investere i det stigende antal pubber. Det blev en børsnoteret virksomhed på børsen i London i 1955, og i 1962, satte John Allen Young, tip-oldebarn af virksomhedens grundlægges, sig i formandsstolen. Han blev hurtigt primus motoren i promoveringen af traditionel fadøl på alle Youngs´ pubber, og holdt fast ved sine principper, selvom næste alle andre bryggere forlod, hvad der senere skulle blive kendt som ´real ale´.
I 1962, udbyggede virksomheden sine tappefaciliteter ved at køber det uafhængige tapperi Foster-Probyn, ikke kun en af de største og ældste tapperier, men også kendt for deres kvalitet. Dette blev i 1973 efterfulgt af købet af Cockburn and Campbell Ltd., en vingrossistvirksomhed fra 1796, beliggende i både Edinburgh og London.
Lokalbefolkningen og bryggeriarbejderne mødte alle op i 1981, da Dronning Elizabeth II besøgte bryggeriet i anledning af dets 150 års fødselsdag.
Nyt bryggeri, flere pubber og mærker (1981-2001)
Da efterspørgslen efter real ale oversteg udbuddet, blev et nyt brygshus til 5 mio. pund invidet i 1984 for at forøge brygkapaciteten og for at erstatte noget udstyr, der havde været i brug i mere end 100 år. I 1990, gik virksomheden ind i hoteldrift med det første mål at brygge et hotet ved "the Bridge" i Greenford.
Pubakvititeten eksploderede i 1991, da den uafhængige puboperator H.H. Finch Ltd. blev købt. I 1998 blev en ny tappelinie installeret for at tilfredsstille den øgede efterspørgsel fra supermarkeder. Samme år blev Youngs heste anvendt til at trække hestevognen med london borgmester.
I 2000 vandt Youngs´ øl 6 medaljer og 2 mesterskabstrofæer at "Brewing Industri International Awards" - de flester præmier vundet af et enkelte bryggeri. Året blev afsluttede blev køb af 17 pubber i West Country.