Logo

Blue Nun 2005

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Artikel billede

Oprindelse: Tyskland, Rheinhessen

Type: Halvtør hvidvin, 9.5 % vol.

Drue: Müller-Thurgau 70%, riesling 30%

Pris: under 100

Drikkes: flasker på markedet nu, skal drikkes

 

Blue Nun Liebfraumilch-brandet blev lanceret i 1921 af H. Sichel Söhne. Etiketten blev designet som et forbrugervenligt alternativ til de dengang meget ka­rakteristiske, tyske vinetiketter med gotisk skrift og komplicerede navne. Nonnen er en hentydning til Liebfraumilchs herkomst som en vin fra en enkelt mark, der lå lige ved siden af kirken.

Efter flere år med nedadgående salg blev Sichel i 1996 opkøbt af det tyske familiefirma Langguth. Langguth opgraderede vinen fra en Liebfraumilch - en fæl­lesbetegnelse. der omfatter vine fra et kæmpe område i Tyskland, og i hvilken der ikke behøver indgå riesling - til Qualitätswein, hvilket betyder, at druerne skal stamme fra et mere afgrænset område (i Blue Nuns tilfælde er det Rheinhessen). Blandingen indeholder min. 30% riesling, og vinen laves i en tydeligvis tør­rere stil, hvor restsukkeret er reduceret fra 42 g pr. liter til 28 g pr. liter. Blue Nun associeres måske stadig hos nogle med noget lidt billigt, men vinen er det til trods en marketing- og brandingtriumf, fordi den har fans i alle lejre. Langguth siger, at vinen er »alsidig nok til at serveres til de fleste retter. Også fremragende at drikke uden mad.« SG

 

Artikel billede

Blue Nun stammer oprindeligt fra denne kirkevinmark i Worms.

--

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Drinksbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (4 stemmer)
Siden er blevet set 3.360 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Hvad synes du om de nye skruelåg der skal sidde fast?
Effektiv reklame - klik her