Kommentar: Med et salgstal på 240 mio. flasker årlig er Bacardi verdens næststørste spiritusbrand efter Smirnoff-vodka. Og faktisk optræder den næsten lige sådan: Fuldstændig farveløs – rommen har fået en kort fadlagring, men er efterfølgende filtreret for at bevare den »hvide« fremtoning. I smagen let, kort og neutral. Et fejlfrit kommercielt produkt, der alene fungerer som neutral alkoholkilde i farverige drinks; at drikke den tør og solo giver ikke mening.
(195 kr.), Tre stjerner.
(1990) Nutidens biografgængere kan ikke være i tvivl. Flagermusen her kommer hverken fra Mønsted Kalkgruber eller fra en gyser med Dracula. Det er Batmans tegn. Hentet fra 80'ernes store og stærkt markedsførte filmsucces baseret på genoptryk fra 50'ernes store TVserie. USA's svar på vore Jan-bøger.
Men svaret er galt. Flagermusen er ikke Batmans. Den tilhører en lys rom. Og når man har sagt det, kan man ikke undgå at nævne et bestemt firma: Bacardi.
Det er i dag verdens største spiritus mærke, med et salg på 21,2 millioner kasser i 175 lande i 1988! Og firmaets grundlæggere er faktisk skaberne af den nye kvalitetsrom.
Don Facondo Bacardi kom først i 1800-tallet fra Catalonien til den dengang spanske koloni, Cuba, hvis økonomi var baseret på landbrug, hovedsageligt sukkerrørsproduktion. Siden Columbus ankomst sidst i 1400-tallet havde rom-destillation været et naturligt biprodukt,
men fremstillingen var primitiv og kvaliteten ringe. Så Don Facondo og sønner satsede på at civilisere rommen og skabe et alternativ til sørøverdrikkens rå og beske smag.
Det startede med fremstilling af en lys, fyldig og ren rom, der kunne drikkes ublandet. Egentlig kun tænkt til eget forbrug, men da venner og bekendte fik en tår, var de fulde af lovord. Don Facondo følte sig så opmuntret, at han den 4. februar 1862 startede Bacardieventyret i et gammelt destilleri i Santiago de Cuba.
På Bacardis etiketter ses idag varemærket: en flagermus. Dem var der en koloni af i skuret ved destilleriet. Og Don Facondo valgte dyret som kvalitets- og kendemærke for sit produkt, fordi datidens forbrugere hovedsageligt var analfabeter. Og altså ikke kunne læse bogstaverne på etiketten.
Siden nød firmaets grundlægere stor anerkendelse som deltagere i kampen for Cubas løsrivelse fra Spanien (1898). Det var derfor paradoksalt, at Castro-regeringen 62 år senere konfiskerede samtlige Bacardis ejendomme på Cuba i forbindelse med revulotionen på øen. Værdier for godt 570 mill. kr. gik tabt. Men firmamærket undslap og Bacardi slog sig ned på Bahamaøerne.
Idag produceredes Bacardi her og på 8 andre destillerier i Vestindien, Nord- og Sydamerika samt Europa, samtidig med at det enorme salg nødvendiggør aftapningsteder andre 8 steder verden over. Det hele dirigeres fra hovedkvarteret på Bermuda.
Oprindelig slog Don Facondo Bacardi sig på ølproduktion. Rommen blev først familiens hovedaktivitet, da drikken slog an i USA i 1930'erne. Og i 20'erne var en af familiens sønner i København, hvor han hos Carlsberg skulle lære om moderne bryggeri-metoder.
Sønnen ville forære nogle danske venner et par flasker af den på det tidspunkt herhjemme ukendte rom-type. Han kontaktede Georg Bestle i Skindergade for at få dem til at importere et par kasser rom.
Først vægrede firmaet sig lidt, men da sønnen pressede på, gav man efter - på en betingelse: at Bacardi indgik en enedistributionsaftale. Det har Bestle, i dag United Wine Import, ikke fortrudt. Bacardi udgør i dag 83 pct. af rom-markedet i Danmark.
Langt største delen af salget af den lyse Carta Blanca, men Bacardi fås herhjemme også i den lysebrune Carat de Oro. Endelig er der den lidt
mørkere Reserve-udgave, som er et flot produkt, og som med stor nydelse kan drikkes som avec til kaffen, ligesom cognac eller malt whisky.
Med det verdensomspændende salg, Bacardi har opnået, var ideen med flagermusen nok ikke så dum. Selvom der er gået 117 år, siden den første flaske var til salg, er det stadig kun 890 millioner ud af verdens befolkning på over 5 milliarder, der kan læse og skrive. Men de kender Bacardi.