Logo

Tuborg - Bryggeri

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Tuborgs BryggerierA/S
Vestre Ringvej 111
7000 Fredericia
Danmark
Tlf. +45 7923 1122
Fax. +45 7923 6277
Web

Tuborgs BryggerierA/S - Carlsberg Danmark A/S
Vesterfælledvej 100
1799 København V
Tlf. 33 27 33 27
Fax 33 27 47 40

Tuborg er en del af Carlsberg-gruppen, og det gamle bryggeri i Hellerup er for længst nedlagt. Det store "Tuborg" skilt blev flyttet til bryggeriet i Fredericia, hvor der brygges både Carlsberg og Tuborg-mærker m.m. Tuborg markedsføres fortsat som et selvstændigt bryggeri.

Historie om Tuborg
1873 – 1880
I 1870’erne drev forretningsmanden Philip W. Heyman allerede en koncern af virkosmheder. Den driftige Heyman opererede under mottoet ”Stilstand er tilbagegang”, og i 1873 stiftede han endnu et selskab, A/S Tuborgs Fabrikker, sammen med en række erhvervsfolk, blandt andre C.F. Tietgen.
Nu skulle der brygges øl til eksport, og verdensmarkedet skulle erobres af det gode danske øl. Tuborg tappede i foråret 1875 sin første øl, en mørk lagerøl, der fik navnet Rød Tuborg. Hjemmemarkedet tog godt fra, så godt at Danmarks første pilsnerøl, Grøn Tuborg, blev sendt på markedet fem år senere.

1880’erne
Pilsneren Grøn Tuborg og den røde bayerske solgte efter få år så godt, at ejerne af Tuborgs Fabrikker afhændede al øvrig industriproduktion og satte alle kræfter ind på at brygge øl. Bryggeriet blev moderniseret, blandt med et nyt aftapningsanlæg, der gjorde Tuborg til det første bryggeri i Danmark, der tappede øl på flasker til salg direkte til detailhandelen. I anledning af den store nordiske industri- og landbrugsudstilling i Tivoli i 1888 byggede Tuborg en 26 meter høj flaske – et udsigtstårn, der i dag står på Tuborgs gamle grund i Hellerup nord for København.

1890’erne
Tiden op til århundredskiftet var præget af benhård konkurrence på det bayerske ølmarked i København. I 1891 sluttede en række af de små bryggerier sig sammen under navnet De Forenede Bryggerier. Tuborg kom med i ”foreningen” fra 1894, og året efter udvidede bryggeriet sortimentet med Guld Tuborg, en elegant luksus-øl, der eksisterer den dag i dag som et af de stærke kort på eksportmarkedet. Fra 1950’erne blev Den gyldne Dame markedsført af kendte danske fotomodeller. Naturligvis i stadig mindre stofkrævende guldkjoler, efterhånden som man nærmede sig de frigjorte og kropsnære 60’ere.

År 1900 – 25 års jubilæum
Ved århundredskiftet betød den skrappe konkurrence blandt bryggerierne, at effektiv og synlig markedsføring blev en betingelse for succes. Så Tuborg-øllets 25 års jubilæum blev fejret med en konkurrence om ”en dekorativ Reklameplakat samt en Etikette”.

Vinderforslaget, der var tegnet af J.F. Willumsen, er for længst glemt. For Tuborgs daværende direktør, Benny Dessau, forelskede sig i stedet i en svedende vandringsmand, tegnet af Erik Henningsen. ”Kunst har jeg ingen forstand på; men plakaten, det er den der” sagde Dessau. Og det fik han ret i.

1900 – 1930’erne
Tuborg-direktør Benny Dessau kunne meget andet end at genkende en langtidsholdbar reklameplakat, når han så den.
Mens han stadig var i handelslærer, charmerede han som 18-årig den to år yngre Paula, i en sådan grad, at det unge par besluttede, at de ville giftes. Paula var datter af Philip W. Heyman, Dessaus forgænger i direktørstolen, der efter et par års betænkeligheder, omsider gav grønt lys for brylluppet. Og skyndte sig at ansætte den initiativrige unge mand som produrist, så han vidste, hvor han havde ham. Benny Dessau, blev siden både Tuborgs bryggeribestyrer og direktør.

1940-45
Besættelsesårene var præget af mangel på det meste. Også øl. Helt galt blev det i januar 1945, hvor Tuborgs kedelhus blev sprængt i luften, sandsynligvis nazisternes hævn for at Tuborg havn ud til Øresund blev brugt som flugtrute til det neutrale Sverige.

Straks efter eksplosionen kom danskernes svar: beslutsomt sammenhold. Et nærliggende gasværk tilbød at levere damp, belysningsvæsenet trak ekstra kabler og Carlsberg satte trumf på ved at fremstille malt og tappe øl til Tuborg.
Salgsvognene kørte igen dagen efter attentatet.

1950’erne
Årtiet startede med, at krigsårenes forbud mod at brygge de stærke øltyper blev ophævet. Tuborg genoptog straks den gode forårstradition, fremstilling af påskebryg.
Efterhånden som vareforsyning og produktion bevægede sig mod normale tilstande, blev muligt at forny maskinparken. Nye tappemaskiner og styringssystemer gjorde Tuborg til Danmarks mest moderne bryggeri. Drivkraften bag moderniseringen var direktør Herbert Jerichow, der også besluttede at distributionsvognene i Tuborgs vognpark skulle have nyt design. Designeren blev dronning Ingrids bror, Sigvard Bernadotte.

1960’erne
Fuld fart frem, også i ølbranchen. Danske bryggerier begyndte for alvor at se ud over landets grænser, og Tuborg var med i forreste række. Bryggeriet havde siden århundredskiftet været et af Europas mest moderne, og var godt rustet til at brede sig på de internationale markeder. Sidst i 60’erne måtte de traditionsrige ølkasser af træ vige for fremskridtet. Tuborg gik over til plastkasser, der havde flere fordele. De var både lettere at rengøre og at bære rundt på – og plastmaterialet kunne genbruges. Ølkasserne af træ fik til gengæld comeback helt andre steder: som minimalistisk møblement i unge hjem.

1970’erne
Tuborg og Carlsberg fusionerede i 1970 for at stå så stærkt som muligt på det europæiske marked (Danmark blev medlem af EF (i dag EU) fra 1972). Det nye samarbejde, kombineret med et mangeårigt målrettet arbejde for at gøre navnet Tuborg kendt ude i verden, smittede af på salgskurverne, der vendte den rigtige vej. Fra 1970 til 1983 steg eksporten til det 10-dobbelte. En del af produktionen foregik nu i udlandet, bl.a. i Tyskland, Italien, Portugal, Tyrkiet og Nepal. I 1979 fik Vestdanmark sin egen produktion af Tuborg-øl, Fredericia Bryggeri, naturligvis med ægte datamatovervåget kvalitetskontrol.

1980’erne
Tuborg gør noget ved musikken. Det bedste indenfor dansk musik har allerede haft høj prioritet hos Tuborg i flere år, da man satte trumf på i 1983 og inviterede til udendørs folkefest under overskriften Grøn Koncert. Sommeren 83 var et godt valg med masser af sol og temperaturer op til 30 grader. De Grønne Koncerter, blev siden en institution i danske musik- og kulturliv.

80’erne var også årtiet, hvor Tuborgs sne-øl kom til verden. Julemanden lavede sin første U-vending (efter den lille lastbil) i 1980, og året efter kom den mørke, fyldige Tuborg Julebryg på markedet.

1990’erne
Grønt er godt – også for øjnene. Tuborg tog hul på 90’erne ved at deltage i et træplantningsprojekt, hvor 50.000 løvtræer gjorde Danmark grønnere. Desuden indrykkede man variationer af en annonce, der viste sig at være lidt af en genistreg: en tegning med en godt gemt grøn ølflaske og spørgsmålet ”Hvad er det der gør livet lidt grønnere?” Ideen holdt i årevis, og det blev nærmest en folkesport at lokalisere flasken, når en ny annonce dukkede op i aviser og blade. I 1993, på bryggeriets 120 års fødselsdag 1. februar kom Tuborg Classic på markedet. En mørk pilsner-øl med lidt mere fylde end den Grønne.

År 2000
Årets tuborgske musikbegivenhed indtraf, da countrysangeren Tubby Gold forlod Nashville, Tennessee, og tog til Danmark for at erklære Guld Tuborg sin kærlighed med omkvæd som ”Have you ever been told that your land is gold” og ”Denmark, my goden state of mind”.

Countryballade, der faldt i så mange tørstige danskeres smag, at singlen ”Have you ever been told” var nummer et på single-hitlisten efter et par uger og solgte i så mange eksemplarer, at den blev præmieret med en ”dobbelt Gold”-plade (af plating).

2001
Rækken af grønne koncerter bød på en varieret sommercocktail af etablerede stjerner og nye navne. I den sidste kategori blandt andre den multietniske hip-hop-gruppe Oulandish, der havde imponeret året før med debut-cd’en ”Outlandish Official”.

Internettet blev for alvor taget i brug som interaktivt medie. Grøn Tuborg udskrev en musikkonkurrence på nettet, hvor musikelskere kunne lave deres egen musik og sende den ind til en jury bestående af kendte danske musikere, der så præmierede det bedste forslag med en pladekontrakt.

2002
Med foråret fulgte den første store nationale lancering af hvedeøl i Danmark, Tuborg Classic Hvede, en øltype som rejselystne danskere allerede kendte fra Tyskland og afterski-stederne i Alperne.
Roskilde Festival, Nordeuropas største musikfestival, præsenterede Tuborg som ny hovedsponsor, og Grøn Koncert fejrede 20 års jubilæum ved at udvide med Grøn SPOT, en ekstra scene med fokus på nye danske musiknavne.
I efteråret gik bryggeriets allerførste mørke bayerske øltype, Rød Tuborg, på pension
efter 127 års tro tjeneste og flere års vigende efterspørgsel.

2003
Grøn Tuborg gør noget ved musikmiljøet. Gennem Tuborg Musikhjælp gav bryggeriets et beløb for hver solgt øl i årets to første måneder videre til vækstlaget i det danske musikliv. På en måde blev der indsamlet mere end en million kroner. Med påsken 2003 fik Tuborgs Påskebryg en forårsfrisk facaderenovering. Etikettens påskekylling, Kylle Kylle, blev mere buttet og endnu gladere. De brunlige farver blev skiftet ud med varmere og mere gyldne nuancer.
Alt sammen for at gøre Tuborg Påskebryg mere tidssvarende og signalere friskhed og lethed som tegn på det kommende forår.
www.tuborg.dk

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Drinksbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5.0 (13 stemmer)
Siden er blevet set 7.349 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Hvem vil du helst have som ny statsminister?
Effektiv reklame - klik her