Oprindelse: Tyskland, Rheinhessen
Type: Halvtør hvidvin, 9.5 % vol.
Drue: Müller-Thurgau 70%, riesling 30%
Pris: under 100
Drikkes: flasker på markedet nu, skal drikkes
Blue Nun Liebfraumilch-brandet blev lanceret i 1921 af H. Sichel Söhne. Etiketten blev designet som et forbrugervenligt alternativ til de dengang meget karakteristiske, tyske vinetiketter med gotisk skrift og komplicerede navne. Nonnen er en hentydning til Liebfraumilchs herkomst som en vin fra en enkelt mark, der lå lige ved siden af kirken.
Efter flere år med nedadgående salg blev Sichel i 1996 opkøbt af det tyske familiefirma Langguth. Langguth opgraderede vinen fra en Liebfraumilch - en fællesbetegnelse. der omfatter vine fra et kæmpe område i Tyskland, og i hvilken der ikke behøver indgå riesling - til Qualitätswein, hvilket betyder, at druerne skal stamme fra et mere afgrænset område (i Blue Nuns tilfælde er det Rheinhessen). Blandingen indeholder min. 30% riesling, og vinen laves i en tydeligvis tørrere stil, hvor restsukkeret er reduceret fra 42 g pr. liter til 28 g pr. liter. Blue Nun associeres måske stadig hos nogle med noget lidt billigt, men vinen er det til trods en marketing- og brandingtriumf, fordi den har fans i alle lejre. Langguth siger, at vinen er »alsidig nok til at serveres til de fleste retter. Også fremragende at drikke uden mad.« SG
Blue Nun stammer oprindeligt fra denne kirkevinmark i Worms.
--